POSTSOVET AZƏRBAYCANINDA MİQRASİYA PROBLEMİ
Fikrət Məmmədov
kiçik elmi işçi
Miqrasiya (latınca “miqratio”, “miqro” — keçirəm, köçürəm) dünyəvi problem olaraq bu və ya başqa formada tarixin bütün mərhələlərində mövcud olub, bu gün də mövcuddur. Qədim dövrlərdə miqrasiyanın bir səbəbi insanların öz həyati tələbatlarını ödəmək üçün sərbəst olaraq bir yerdən başqa yerə köçməsi ilə bağlı idisə, digər səbəbi müharibələr, təbii fəlakətlər və s. nəticəsində öz yerlərini dəyişməyə məcbur olmaları idi. Əhalinin miqrasiyası yaranmış səbəblərdən və tarixi-siyasi hadisələrdən asılı olaraq ayrı-ayrı dövrlərdə müxtəlif dərəcədə təzahür etmişdir.
XIX əsrdən başlayaraq dünyada, xüsusilə də Avropada iqtisadiyyatın və sənayenin güclənməsi və urbanizasiya nəticəsində əhalinin miqrasiyası zəifləməyə başladı. Sonrakı dövrlərdə miqrasiya proseslərinə səbəb əsasən konfliktlər və müharibələr olmuşdur.
XX əsrdə baş vermiş birinci və ikinci dünya müharibələri miqrasiyanın səviyyəsini və miqyasını yenidən genişləndirmişdir. İkinci dünya müharibəsindən sonra isə Avropada və eləcə də iki qitədə yerləşən SSRİ məkanında bu proseslər zəifləməyə başladı. II Dünya müharibəsi dövründə Stalin rejiminin SSRİ-nin müsəlman azlıqlarını köçürmə siyasətinin nəticələri isə sonradan həmin köçkünlərin öz tarixi torpaqlarına qayıtmaq səyləri ilə əlaqədar geriyə miqrasiya ilə aradan qaldırılmağa başlandı. XX əsrin 80-ci illərindən başlayaraq Sovet rejimi zəifləməyə, separatçı meyllər isə yenidən güclənməyə başladı. Artıq 90-cı illərin əvvəlində separatizm meylləri, hərbi-regional konfliktlər və ilk növbədə Sovet rəhbərliyində təmsil olunan müəyyən qüvvələr tərəfindən dəstəklənən və qızışdırılan Dağlıq Qarabağ konflikti və onların yaratdığı zəncirvarı proseslər SSRİ adlı möhtəşəm bir dövlətin sürətlə süqutuna gəitirib çıxartdı.
Bu hadisələr Azərbaycana öz təsirini daha kəskin göstərdi, burada demoqrafik situasiyanı kökündən dəyişdirdi. Dağlıq Qarabağ ətrafında münaqişə qızışdığı bir dövrdə Ermənistan Respublikası öz ərazisində olan azərbaycanlıları kütləvi şəkildə deportasiya etməyə başladı və bu proses 1988-ci il dekabrın 8-dək sona çatdırıldı. Nəticədə Azərbaycan respublikasının ərazisinə Ermənistandan 186 min azərbaycanlı, 18 min kürd-müsəlman, 3,5 min rus, xeyli digər qeyri-müsəlman millətlərin nümayəndəsi deportasiya olundu (Dövlət Statistika Komitəsinin 1990-cı ildə apardığı qeydiyyat). Az keçməmiş Özbəkistan Respublikasında törədilmiş Fərqanə hadisələrindən sonra Respublikaya 48 min məhsəti türkü də köçdü.
Bütün bunlar Azərbaycana qaçqın və köçkün axınının hələ başlanğıcı idi. Çünki Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra Dağlıq Qarabağ ətrafındakı münaqişə daha da qızışdırıldı və nəticədə silahlı qarşıdurmaya və açıq müharibəyə keçdi. Azərbaycan ərazisinin xeyli hissəsi xarici diasporunun və rus qoşunlarının açıq və gizli yardımları ilə erməni silahlı birləşmələri tərəfindən işğal olundu. Öz torpağında qaçqınlara və məcburi köçkünlərə çevrilən azərbaycanlılar Respublikanın başqa ərazilərində yerləşdirilməyə başladılar. 1994-cü ilin mayında əldə edilmiş atəşkəsdən sonra Dövlət Statistika Komitəsinin 08.05.2001-ci il hesablamalarına görə Azərbaycan Respublikasında 219 min qaçqın, 575 min məcburi köçkün məskunlaşmışdır. Bu, Respublika əhalisinin 10%-ə qədərini təşkil edir. Lakin bütün bu illərdə Azərbaycandan daimi yaşayış üçün başqa ölkələrə də miqrasiya xeyli güclənmişdir. Aparılan hesablamalara görə hər il Respublikanı təkcə Rusiyaya getmək üçün 10 min adam tərk edir. “Coanit” yəhudi agentliyinin apardığı araşdırmaya əsasən son on ildə Azərbaycanı 31 min yəhudi tərk edib.
Azərbaycandan miqrasiya edənlərin arasında yüksək peşəkarlığa malik elm xadimləri, sənətkarlar və gənclər üstünlük təşkil edir. Bu, narahatlıq doğurmaya bilməz. Sosial tərkibinə gəldikdə isə ilk dövrdə şəhər əhalisi üstünlük təşkil edirdi. Hazırda isə qaçqınlar və məcburi köçkünlər də miqrantlar arasında əhəmiyyətli yer tutur.
Siyasi, iqtisadi və sosial sahələrdə nəzərəçarpan nailiyyətlərə baxmayaraq, Azərbaycan hələ də davam edən münaqişənin, bazar iqtisadiyyatı və demokratiyaya keçidin törətdiyi böyük problemlərlə üzləşməkdədir. 1996-cı ildən etibarən iqtisadi inkişaf sahəsində müəyyən tərəqqi müşahiə olunsa da, ölkədəki işsizlik səviyyəsi 1,2% olmuşdur. Bu problem qadınlar, məcburi köçkünlər və gənclər arasında xüsusilə aktualdır.
Buna görə də siyasi sabitliyə və iqtisadiyyat sahəsində nailiyyətlərə baxmayaraq, Azərbaycandan miqrasiya səviyyəsi yüksək olaraq qalmaqda davam edir. Lakin qeyd etmək lazımdır ki, son on il ərzində miqrasiyanın tipi və dinamikası dramatik şəkildə dəyişmişdir. 1988-90-cı illər ərzində Azərbaycan xarici miqrasiya və qaçqınlar problemi ilə üzləşmiş bir neçə sovet respublikasından biri olmuşdur. Xüsusilə 1991-94-cü illərdəki qeyri-sabitlik, uzun müddət davam edən Dağlıq Qarabağ münaqişəsi və kəskin iqtisadi çətinliklər miqrasiyaya güclü təsir göstərmişdir. Bir qədər sonra bu öz yerini iqtisadi miqrasiyaya vermişdir. Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin verdiyi məlumata görə 1991-97-ci illər ərzində 272 min şəxs leqal şəkildə Azərbaycandan Rusiya, Ukrayna, Türkiyə, Almaniya, İsrail və Hollandiyaya miqrasiya etmiş və orada məskunlaşmışlar. Bütünlükdə isə təkcə Rusiyaya bu günədək 1,5 milyon adam getmişdir.
1997-99-cu illərdə miqrasiya edənlər əsasən Qərbi Avropa ölkələrinə, ilk növbədə Almaniya və Hollandiyaya köçmüşlər. Bu ölkələrin sığınacaq axtaranların işləri üzrə nazirliklərin informasiyalarında isə əks olunmuş məlumatlar göstərir ki, Azərbaycandan tənzimlənməyən mühacirət Qərbi Avropa ölkələrinin hakimiyyət dairələri üçün narahatlıq doğuran problemə çevrilmişdir. Statistikaya əsasən təqribən 4000 Azərbaycan vətəndaşı 2000-ci ildə Avropa ölkələrinə sığınacaq üçün müraciət etmişdir. Hollandiya və Belçika azərbaycanlı miqrantların sığınacaq üçün ən çox müraciət etdikləri ölkələrdir.
Həm rəsmi, həm də müstəqil mənbələrə görə son illər ərzində Respublikadan iqtisadi miqrasiya miqrasiyanın digər növlərinə nisbətən üstünlük təşkil etmişdir. Respublikada iş tapa bilməyən çoxsaylı yüksəkixtisaslı peşəkarlar ölkə xaricindəki əmək bazarlarına üz tutmağa başlamışlar (Türkiyəyə, Türkiyə və Rusiya vasitəsilə Körfəz ölkələrinə, Qərbi Avropaya və Şimali Amerikaya). Narahatlığa səbəb olan fakt ondan ibarətdir ki, qanuni imkanların məhdudluğu nəticəsində getdikcə daha çox şəxs tənzimlənməyən miqrasiya yolunu seçir. Son illərdə qeyri-qanuni miqrasiya axını kəskin problem kimi qiymətləndirilmişdir və qeyri-qanuni miqrantların çoxu 20-40 yaşlı kişilərdir.
Bütün bu probemlər onunla mürəkəbləşir ki, respublikada miqrasiya məsələləri ilə hərtərəfli məşğul olan vahid qurum yoxdur. Bu məsələlərin idarə olunması müxtəlif nazirliklər arasında bölünmüşdür.
Azərbaycan hökuməti Beynəlxalq Miqrasiya Təşkilatı ilə əməkdaşlıq şəraitində bu sahədə vahid siyasətin hazırlanması və dünya təcrübəsi əsasında qanunvericilik bazasının yaradılması sahəsində əhəmiyyətli nəticələr əldə etmişdir. Bu sahədə bir sıra qanunlar qəbul olunmuşdur. 2001-ci ilin iyun ayında isə Azərbaycanın Beynəlxalq Miqrasiya Təşkilatına üzvlüyə qəbul olunması respublika hökumətinə problemin həlli üçün geniş imkanlar açır.
Yer imleri